Bedrijfsovername en Facebookpagina – waar moet je aan denken

12 03 2022 | Facebook

Bij overname van een bedrijf door een nieuwe eigenaar moet er worden nagedacht wat er met de bestaande Facebook pagina gebeurt.
De waarde van een Facebookpagina wordt bepaald door:

  • De NAAM van de pagina
  • Het aantal volgers/likes
  • De content van de pagina’s
  • De reviews/reacties van bezoekers

Een ‘sterke’ Facebook Bedrijfs Naam

Voor de vindbaarheid in Google is het aan te raden om de Facebook NAAM en het Facebook WEBADRES gelijk te houden aan de DOMEINNAAM van de bedrijfswebsite.
De Facebook NAAM is dominant in de zoekresultaten ten opzichte van het Facebook WEBADRES!

De domeinnaam
De Facebook Bedrijfs Naam
De YouTube kanaal naam
bedrijfsovername-en-facebookpagina.png
pagina Naam en Webadres (URL)

Een goede Facebook Bedrijfs Naam is van grote waarde

Bij het aanmaken van een Facebookpagina maak je een Facebook Naam aan. Is die naam gelijk aan de domeinnaam van je bedrijfswebsite dan heb je een ‘gouden’ combinatie te pakken. In de zoekresultaten van Google worden (als je geluk hebt) eerst je bedrijfswebsite getoond, daarna het YouTube kanaal en de Facebookpagina.

Probeer dit eens uit: typ de naam van je bedrijf in met daar achter een spatie. Druk op de Enter toets en bekijk de zoekresultaten.
Scoort de Facebookpagina op de eerste pagina: Bingo
Deze Facebook bedrijfspagina kan misschien qua inhoud, volgers of reviews in uw beleving niet veel voorstellen, maar qua Naam is de pagina van grote waarde voor de nieuwe eigenaar

Bedrijfsnaam verandert na overname

Ook als de bedrijfsnaam na overname verandert is het voor de nieuwe eigenaar belangrijk om de ‘oude’ bedrijfspagina te kunnen beheren.
De nieuwe eigenaar kan klanten/volgers middels de oude Facebookpagina informeren over de veranderingen.
Het aanpassen van de oude Facebook pagina Naam is niet altijd mogelijk, zeker als de pagina veel volgers heeft.
Het is voor de nieuwe eigenaar dus heel belangrijk om toegang tot de bestaande oude pagina te krijgen.
Niets is zo vervelend als er op internet een oude Facebook bedrijfspagina onbeheerd in de lucht blijft.
Bezoekers kunnen reacties plaatsen op de pagina en u kunt niet reageren. U kunt hierdoor bedrijfsschade oplopen.

Facebook pagina overdragen bij bedrijfsovername

Maak goede afspraken met de nieuwe eigenaar over het beheer van de Facebook Bedrijfs Pagina.
Blijft de oude eigenaar een Admin account houden over de pagina?
Wie gaat de pagina in de toekomst beheren als Admin?
Wie is ingesteld als ‘reserve’ Admin beheerder?

Zorg voor een reserve Admin account

Maak 2 nieuwe Admin accounts aan voor beheer van de Facebook Bedrijfs Pagina en koppel die aan 2 ‘valide’ persoonlijk profielen.
Verwijder het oude Admin account pas als de toegang middels de 2 nieuwe accounts goed werkt.

Een bedrijfspagina is altijd gekoppeld aan een Persoonlijk profiel. Zie het persoonlijk profiel als een sleutel tot de bedrijfspagina.
Geeft u de enige ‘sleutel’ van uw bedrijf aan een nepprofiel, dan loopt u een groot risico. Een nep-profiel is een persoonlijk profiel dat alleen wordt aangemaakt om een bedrijfspagina te beheren.
Facebook kan zo’n nep-profiel opsporen en besluiten dat het geen valide profiel is. Er ontbreekt bv een foto en persoonlijke informatie.
Zo’n profiel kan door Facebook worden geblokkeerd als beheerder van een bedrijfspagina.
Zorg dus voor een goed werkend persoonlijk profiel dat gebruikt wordt als Admin van de bedrijfspagina.
Koppel een 2e persoonlijk profiel (van iemand die u vertrouwd) als Admin aan de bedrijfspagina zodat er in geval van nood een 2e beheerder is. Dit is uw reservesleutel!
Ik ontvang per jaar zeker 10 telefoontjes van ondernemers die geen toegang meer hebben tot hun bedrijfspagina. Om onverklaarbare redenen hebben ze ineens geen toegang meer tot hun bedrijfspagina.
Het enige advies dat ik ze kan geven: maak altijd een ‘reserve’ Admin aan.