Facebook bedrijfspagina maken met het juiste profiel?

16 05 2022

De artikelen over Facebook zijn sinds de update van 2022 weer verouderd.
Mijn kennis gaat helaas niet verder dan hier beschreven.

Facebook bedrijfspagina: veel (startende) ZZP’ers en kleine organisaties starten bedrijfsmatig met een Facebook pagina. Sommigen gebruiken daarvoor een persoonlijk profiel. Dat is niet handig en zelfs ongewenst. Het profiel wordt gekozen vanuit onbekendheid met de werking en bedoeling van Facebook.
In dit onderstaande voorbeeld van de Dierenwinkel Breukelen (mooi gratis reclame!) zien we direct dat er een persoonlijk profiel is gebruikt. We zien namelijk dat er sprake is van Vrienden (327).

Facebook bedrijfspagina maken met het juiste profiel

In het voorbeeld hierna is een Pagina of Fanpage gebruikt.
U ziet de knop Vind ik leuk. Er is GEEN knop vrienden. Er is hier sprake van fans

Facebook bedrijfspagina maken met het juiste profiel-2

Bezwaren tegen gebruik van een persoonlijk profiel

Het eerste bezwaar is het meest zwaarwegend: het is verboden door Facebook.
Persoonlijke profielen zijn bedoeld voor individuen, niet voor bedrijven, organisaties of groepen van personen.
Een organisatie is nu eenmaal geen persoon.
Facebook heeft het recht om het profiel te verwijderen! En ik zeg u uit ervaring: dit gebeurt regelmatig.

Het tweede bezwaar is dat u als organisatie toegang krijgt tot het persoonlijk profiel van uw ‘Vrienden’ (die eigenlijk uw klanten zijn). U hebt toegang tot al hun berichten en activiteiten en uit privacy overweging moet u als organisatie zoiets niet willen! Houd het professioneel: houd privé en werk gescheiden.
Een Pagina of Fanpage is toegankelijk voor iedereen met of zonder Facebook account en wordt getoond in de zoekresultaten van Google. Bezoekers kunnen uw Pagina Liken (Vind ik leuk). Ze zijn nu Fan van uw Pagina en ontvangen voortaan uw nieuwsupdates op hun tijdlijn.

U kunt uw Fans vanuit uw bedrijfspagina NIET persoonlijk benaderen. De relatie wordt eenzijdig aangegaan en desgewenst eenzijdig beëindigd, net als in het normale bedrijfs-klant contact.

Het derde bezwaar is voor u als ondernemer het meest pijnlijk: u maakt een persoonlijke pagina aan met uw bedrijfsnaam. Daarmee ontstaat later als u (toch) een bedrijfspagina gaat aanmaken een probleem. Facebook zegt dat de gebruikersnaam al in gebruik is. U kunt deze dus niet meer kiezen.

Een vierde bezwaar: u besluit later toch een bedrijfspagina aan te maken. Er zijn nu 2 profielen in gebruik voor uw onderneming. De klanten willen vrienden worden met het persoonlijk profiel of fan van uw bedrijfspagina.  Vaak hebben de 2 profielen (het persoonlijke profiel en het bedrijfsprofiel) ongeveer dezelfde naam.
Het is niet duidelijk welk profiel de klant moet kiezen.

Facebook bedrijfspagina maken vanuit een Persoonlijk Profiel

Een Pagina ook wel Fanpage genoemd is altijd gekoppeld aan een persoonlijk profiel. Het hangt er als het ware als een extra ballon aan vast. U moet hiervoor uw persoonlijke profielpagina gebruiken.
Wees verstandig en maak GEEN persoonlijk ‘nep’ profiel aan.
Het persoonlijke profiel vormt de toegangssleutel tot uw bedrijfspagina. Ik krijg veel telefoontjes van ondernemers waarvan het persoonlijke ‘nepprofiel is geblokkeerd door Facebook. Vaak is dit het enige persoonlijke profiel dat gekoppeld is aan de bedrijfspagina.

Sommige mensen willen geen vermenging tussen hun prive en werk. Bedenk echter dat:

  • Het persoonlijke profiel van een beheerder NOOIT zichtbaar is op een Facebook bedrijfspagina
  • Niemand van uw persoonlijke vrienden kan zien dat u beheerder bent van een Facebook bedrijfspagina

Klik op het pijltje rechts in de bovenbalk en daarna op Pagina

Facebook bedrijfspagina maken met het juiste profiel
Facebook bedrijfspagina maken met het juiste profiel

Denk heel goed na over de Paginanaam!!!
De naam die u hier invult kan het verschil maken tussen wel gevonden worden in de Google zoekmachine en niet gevonden worden. 

Het beste resultaat voor de vindbaarheid in de zoekmachines:
De domeinnaam van de website = de Gebruikersnaam van FB = de Naam van de FB pagina
Zoals in dit voorbeeld
https://www.kleurrijke-haakpakketten.nl  (domeinnaam)
https://www.facebook.com/kleurrijke.haakpakketten (Facebook Gebruikersnaam)
Facebook Naam: Kleurrijke-haakpakketten

Facebook bedrijfspagina maken met het juiste profiel

Na het aanmaken van de Paginanaam kunt u een Gebruikersnaam of webadres aanmaken.

Schakelen tussen uw persoonlijk profiel en uw bedrijfspagina

Uitgangssituatie: u bevindt zich in uw persoonlijke Facebook profiel.
Klik op de knop met de vlag boven aan de pagina.
Klik op de naam van de Facebook Bedrijfspagina

Facebook-overschakelen-naar bedrijfspagina