• Facebook bedrijfspagina maken met het juiste profiel?

  • Facebook bedrijfspagina: veel (startende) ZZP'ers en kleine organisaties starten bedrijfsmatig met een Facebook pagina. Sommigen gebruiken daarvoor een persoonlijk profiel. Dat is niet handig en zelfs ongewenst. Het profiel wordt gekozen vanuit onbekendheid met de werking en bedoeling van Facebook.

    In dit onderstaande voorbeeld van de Dordtse Wol en Handwerkwinkel De Breicaravan (mooi gratis reclame!) zien we direct dat er een persoonlijk profiel is gebruikt. We zien namelijk dat er sprake is van Vrienden (282).

  • In het voorbeeld hierna is een Pagina of Fanpage gebruikt. U ziet de knop Vind ik leuk. U ziet het aantal vind-ik-leuks. Er zijn geen vrienden.

  • Bezwaren tegen gebruik van een persoonlijk profiel

    Het eerste bezwaar is het meest zwaarwegend: het is verboden door Facebook. In het artikel Wat is het verschil tussen pagina kunt u alle bepalingen nalezen.
    Persoonlijke profielen zijn bedoeld voor individuen, niet voor bedrijven, organisaties of groepen van personen. Een organisatie is nu eenmaal geen persoon. Facebook heeft het recht om het profiel te verwijderen.

    Het tweede bezwaar is dat u als organisatie toegang krijgt tot het persoonlijk profiel van uw 'Vrienden' (die eigenlijk uw klanten zijn). U hebt toegang tot al hun berichten en activiteiten en uit privacy overweging moet u als organisatie zoiets niet willen! Houd het professioneel, houd privé en werk gescheiden.
    Een Pagina of Fanpage is toegankelijk voor iedereen met of zonder Facebook account en wordt getoond in de zoekresultaten van Google. Bezoekers kunnen uw Pagina Liken. Ze zijn nu Fan van uw Pagina en ontvangen voortaan uw nieuwsupdates op hun tijdlijn.

    U kunt uw Fans vanuit uw bedrijfspagina NIET persoonlijk benaderen. De relatie wordt eenzijdig aangegaan en desgewenst eenzijdig beëindigd, net als in het normale bedrijfs-klant contact.

  • Migratie persoonlijk Facebook profiel naar bedrijfspagina

    Migratie van een persoonlijk Facebook profiel naar een bedrijfspagina kan succesvol verlopen mits goed voorbereid en goed afgehandeld.
    Maak als voorbereiding hierop een nieuw persoonlijk profiel aan met uw eigen naam en uw persoonlijke e-mail adres.
    Het nieuwe persoonlijke profiel is nodig voor het beheer. Lees verder...

  • Facebook bedrijfspagina maken vanuit een Persoonlijk Profiel

    Een Pagina ook wel Fanpage genoemd is altijd gekoppeld aan een persoonlijk profiel. Het hangt er als het ware als een extra ballon aan vast. U moet hiervoor uw persoonlijke profielpagina gebruiken. Uw klanten krijgen nooit (zonder een geaccepteerd vrienschapsverzoek) toegang tot uw persoonlijk profiel.

    Klik op het pijltje in de blauwe bovenbalk en daarna op Pagina maken

  • Schakelen tussen uw persoonlijk profiel en uw bedrijfspagina

    Uitgangssituatie: u bevindt zich in uw persoonlijke profiel.
    Klik op het pijltje helemaal rechts op de bovenbalk. De gekoppelde bedrijfspagina wordt zichtbaar. Wanneer u daar op klikt schakelt u over naar de bedrijfspagina.
    In de bovenbalk ziet u de profielfoto van het profiel dat actief is.