Facebook Webadres instellen voor een Bedrijfspagina

12 05 2022

Een Facebook Webadres of URL wordt sinds 2017 door Facebook weer een Gebruikersnaam genoemd.
Een Gebruikersnaam is uniek, er is er slechts 1 van!  Is de gebruikersnaam die u wenst ooit door iemand gebruikt dan is uw kans voorbij. U zult een andere naam moeten kiezen. Let ook goed op de juiste spelling bij het kiezen van een gebruikersnaam.
Een goede gebruikersnaam is dus van grote waarde. De gebruikersnaam exact gelijk houden aan de domeinnaam geeft het beste resultaat als het gaat om vindbaarheid in de zoekmachines. 

Een Facebook Naam (de naam die u onder de profielfoto ziet staan) is niet uniek.
Er kunnen meerdere pagina’s zijn met dezelfde naam!
Lees meer over het veranderen of aanpassen van de Naam Facebook Bedrijfspagina Naam veranderen

aantal-likes-facebook-verhogen

Na het instellen van een gebruikersnaam ziet het webadres/de URL er zo uit: De Gebruikersnaam komt netjes achter de www.facebook.com/ te staan

aantal-likes-facebook-verhogen
In het voorbeeld hieronder staat bij Facebook-webadres niets ingevuld. Bij het aanmaken maakt Facebook automatisch een Gebruikers-ID’s aan. De gebruikers ID is te zien in de adresbalk. De URL bestaat uit de NAAM + een getallenreeks

Voordeel van een Gebruikersnaam

We hebben gezien dat Facebook automatisch een Gebruikers-ID aanmaakt. De URL wordt gevormd door de Naam van de pagina en een cijferreeks erachter.
Het nadeel van zo’n lange URL is dat het niet professioneel staat op bv een visitekaartje of in een digitale handtekening.
Door het aanpassen van de Gebruikersnaam verandert ook de URL.
Het oude URL adres blijft echter ook werken.

 

  • Uw merknaam die gelijk is aan uw Facebook Gebruikersnaam geeft u een unieke positie.
  • Hebt u plannen om een merknaam te gaan gebruiken? Doe dan vooraf onderzoek naar de beschikbaarheid van dezelfde Facebook Gebruikersnaam. Is die nog vrij? Claim dan direct de Facebook Gebruikersnaam.

U zit u zelf in de weg: Persoonlijk profiel voor bedrijf gebruikt

Dit komt helaas veel voor: u bent ooit gestart met een Persoonlijk FB profiel voor uw bedrijf en daarbij heeft u de Gebruikersnaam ingesteld van uw organisatie.

Na het omzetten van het Persoonlijke profiel in een Bedrijfsprofiel (al dan niet gedwongen door Facebook) komt u in de problemen: de Gebruikersnaam is niet meer beschikbaar. U hebt die namelijk al geclaimd voor uw Persoonlijke Facebook pagina!

Tijdens het omzetten van de pagina wordt deze gesplitst in 2 profielen: een persoonlijk profiel en een bedrijfsprofiel/pagina. De gebruikersnaam blijft gekoppeld aan het persoonlijk profiel.
In dit voorbeeld is in het oorspronkelijke persoonlijke profiel de Gebruikersnaam AlmaArtAmsterdam gebruikt.
Facebook accepteert deze naam dus niet meer. De Gebruikersnaam is namelijk altijd UNIEK.

In dit voorbeeld is in het oorspronkelijke persoonlijke profiel de Gebruikersnaam AlmaArtAmsterdam gebruikt.
Facebook accepteert deze naam dus niet meer. De Gebruikersnaam is namelijk altijd UNIEK.

Toegestane tekens in een Facebook-webadres

De toegestane tekens in het Facebook-webadres zijn: a-z, A-Z, 0-9 of een punt (“.”)
U kunt een Gebruikersnaam alleen aanpassen als uw pagina minder dan 200 Likes heeft.

Punten (“.”) en hoofdletters tellen niet als onderscheidend onderdeel van een gebruikersnaam.
Bijvoorbeeld: janjansen55, Jan.Jansen55 en jan.jansen.55 worden allemaal gezien als één en dezelfde gebruikersnaam

Handelsmerkrechten

Is er sprake van ‘een schending of inbreuk op uw rechten’ dan kunt u dat melden bij Facebook.
Op deze pagina vindt u informatie over Handelsmerk schending.