• Zoekmachineoptimalisatie en de 404 pagina

  • Een 404 pagina: van foutmelding naar uitnodiging

    Een 404 pagina wordt getoond als (fout)melding wanneer de bezoeker een url adres intypt van een webpagina op uw domein die niet (meer) bestaat. Een 404 pagina geeft een tekst in de trant van: 

    "The page you are looking for might have been removed, had its name changed, or is temporarily unavailable."

  • Uw bezoeker in verwarring

    De bezoeker van uw website heeft moeite gedaan om een pagina van uw website te bekijken. Na een actieve handeling krijgt hij/zij de deksel op de neus. Er is een fout ontstaan: een onprettige situatie voor de bezoeker. De eerste reactie zal zijn: weg van de fout. De bezoeker kan ervaren dat hij/zij persoonlijk iets fouts heeft gedaan, misschien heeft deze fout wel consequenties. Deze 'vlucht' reactie speelt vooral bij ouderen een niet te onderschatten rol.

  • Wanneer verschijnt een 404 pagina

    De oorzaak van het verschijnen van de 404 pagina kan zijn:

    • Uw bezoeker heeft een typefout gemaakt
    • U hebt de pagina met een product/dienst verwijderd (actie verlopen, product uitverkocht)
    • U hebt de structuur van uw website aangepast, de pagina bestaat niet meer de info staat elders
    • U hebt een foutieve hyperlink op uw eigen webpagina staan

    Het is heel begrijpelijk en verstandig dat u regelmatig veranderingen aanbrengt op uw website. De verwijderde webpagina's komen echter nog wel voor in de zoekmachines. De bezoeker klikt op de hyperlink in de zoekresultaten (of misschien zelfs op een bladwijzer/favoriet/bookmark in de browser) en komt terecht op de 404 pagina van uw domein.
    Een website die slecht wordt onderhouden en waar veel 'dode links' op uit komen krijgt een soort 'slechte reputatie' in de zoekmachines.

  • De 404 pagina: van foutmelding naar uitnodiging

    Benut de kans van een 404 pagina om uw bezoeker hartelijk uit te nodigen en gebruik de kant-en-klare fourofour pagina van de NexusThemes. Grijp de kans die hier voor het oprapen ligt!

    • Leg kort uit waarom de bezoeker op deze pagina terecht is gekomen. Dit was immers niet wat hij/zij verwachtte!
    • Trek de verantwoordelijkheid voor het verschijnen van deze pagina naar u toe en maak uw excuses
    • Houdt de vormgeving van deze pagina gelijk aan uw overige webpagina's 
    • Zorg dat uw bedrijfsnaam en uw logo goed zichtbaar is
    • U kunt de standaard header en footer gebruiken zodat de bezoeker zich meteen 'thuis' voelt
    • De hoofdnavigatie tonen in de header kan een goede manier zijn om de bezoeker een keuze te laten maken uit de beschikbare webpagina's
    • Toon een zoekveld waarin de bezoeker een zoekwoord kan typen
  • Op zoek naar een goede Webdesigner die tevens iCoach is?

    Sabine werkt snel, ze kan goed luisteren, ze coacht haar klant bij het opzetten van een website. Ze maakt vaste (prijs)afspraken, ze helpt klanten 24/7, ze houdt van schrijven ze is geïnteresseerd in mensen en houdt van tevreden klanten.