• Zoekmachineoptimalisatie en het gebruik van afbeeldingen

  • Afbeeldingen die op een juiste manier worden gebruikt vergroten de kans dat uw webpagina hoog gaat scoren in Google. Veel mensen zoeken informatie door keywords in te typen en daarna op de knop Afbeeldingen in Google te klikken. De juiste informatie op de juiste plek maakt dat de afbeelding op uw webpagina hoog zal scoren in Google. De kans dat de bezoeker de afbeelding aanklikt en zo op uw website terechtkomt is best groot.

  • Zoekmachineoptimalisatie: geef het bronbestand een relevante naam

    Voordat u de afbeelding gaat uploaden naar de webpagina doet u er goed aan om de bestandsnaam op uw computer aan te passen. Een afbeelding met de naam '1324567.jpg' of iets dergelijks is dus een gemiste kans.
    De afbeedling in bovenstaand voorbeeld heet 'outlook-express-adresboek-exporteren.png'. Deze bestandsnaam sluit aan bij het onderwerp van het artikel Outlook Express contactpersonen / adresboek overzetten (exporteren) en bevat de keywords van de pagina. Dit beloont zichzelf direct in Google.

    Tip: vervang spaties in bestandsnamen door een streepje of underscore.
    Dus niet: outlook adresboek exporteren.png, maar outllook-adresboek-exporteren.png

  • Zoekmachineoptimalisatie: gebruik de Alt tag

    U hebt het bronbestand op uw computer een naam gegeven die relevante informatie bevat en gaat de afbeelding uploaden naar uw webpagina. Het tekstvak ALT tekst (Alt is de afkorting voor Alternatief) kan gebruikt worden om extra informatie toe te voegen. De informatie op deze plek heeft een drieledig doel:

    • Google ziet hier aanvullende informatie op uw webpagina
    • De alternatieve tekst wordt getoond als de afbeelding niet zichtbaar is omdat de bezoeker het vertonen van afbeelding geblokkeerd heeft in de browserinstellingen of als de internetverbinding erg traag is
    • Gebruikers met een visuele beperking kunnen zich laten voorlezen door de computer. De Mac is bijvoorbeeld standaard uitgerust met een VoiceOver functie. De VoiceOver zal de Alt tekst voorlezen
  • Zoekmachineoptimalisatie: het gebruik van YouTube filmpjes

    Een beeld zegt mee dan duizend woorden. Dit principe geldt zeker voor filmmateriaal. YouTube is na Google de meest gebruikte zoekmachine! Bovendien worden Youtube resultaten ook nog eens in Google getoond. Uw product promoten middels een YouTube film is een heel handige strategie. Upload uw film naar Youtube en vul daarbij de volgende velden in:

    • De titel (bevat de titel de keywords?)
    • De omschrijving (bevat de omschrijving de keywords en is de boodschap duidelijk)
    • De labels (trefwoorden waarop uw film gevonden kan worden) 
  • Sabine van Erp
    Webdesigner & iCoach

    Sabine werkt snel, ze kan goed luisteren, ze coacht haar klant bij het opzetten van een website. Ze maakt vaste (prijs)afspraken, ze helpt klanten 24/7, ze houdt van schrijven ze is geïnteresseerd in mensen en houdt van tevreden klanten.