• Zoekmachineoptimalisatie met de SEO plugin van Yoast

  • Om de instellingen in de plugin te maken schakelt u over naar de back-end van de website. In het geval van een pagina klikt u op het  bovenste icoontje, voor een blog artikel op het icoon in de vorm van een boekje.

    U schakelt over naar de back-end.
    Open het de pagina of het blogartikel

    Scroll helemaal naar de onderzijde van de pagina als de pagina is geopend.
    De plugin bevindt zich nl onder het artikel/de pagina

  • Kleur van de bolletjes

    De onderdelen waarop de beoordeling plaatsvindt worden voorafgegaan door ronde bolletjes. De kleur geeft een idicatie van uw 'score'. Rood staat voor onvoldoende, groen staat voor optimaal. Aanpassingen die u maakt op uw pagina worden direct zichtbaar in de kleuren die kunnen varieeren van rood, oranje, geel naar groen.

    Er wordt naar verschillende aspecten van uw webpagina gekeken.

  • Keyword/doelwoord

    Het keywords of doelwoord is het meest kernachtige woord, of combinatie van woorden dat de inhoud van uw boodschap op de huidige pagina optimaal weergeeft. Het keyword kan herhaald worden in de titel en de meta omschrijving. Gebruik in de tekst van de pagina naast het keyword ook variaties op het keyword.  

    Lees verder...

  • Titel

    De tekst die hier wordt ingevuld verschijnt als blauwe hyperlink in de zoekresultaten van de Google zoekmachine. De titel geeft de inhoud van de pagina kernachtig weer. Gebruik minimaal 40 en maximaal 70 lettertekens. Gebruik het keyword of een variatie daarop in de titel. Probeer alle 70 lettertekens te benutten. 

  • Meta omschrijving

    De meta omschrijving verschijnt als zwarte tekst onder het groene url adres. Gebruik minimaal 120 en maximaal 156 lettertekens. Hoe meer informatie u verstrekt hoe beter uw zoekresultatenfragment gaan 'scoren'. Door uw Google Plus account te koppelen aan uw website bestaat de mogelijkheid dat een rich snippet getoond wordt.

  • Gebruik hyperlinks naar eigen pagina's en andere websites

    Informatie wordt meestal over verschillende pagina's verdeeld. De bezoeker kan door middel van hyperlinks snel naar de juiste informatie worden geleid. Het opnemen van hyperlinks is gunstig ten aanzien van zoekmachineoptimalisatie. Pagina's op uw website die naar elkaar linken worden hoger gewaardeerd. Hyperlinks die verwijzen naar een andere website waarin over hetzelfde onderwerp wordt geschreven (outbound links) zijn gunstig voor de score van uw pagina.

  • Hyperlinks vanaf andere webpagina's naar uw website

    Hyperlinks die vanaf andere websites naar uw pagina verwijzen (inbound links) zijn gunstig voor de score in de zoekmachine. Er zijn bedrijven die hyperlinks naar hun eigen website a.h.w. manipuleren. Ze doen aan linkbuilding en kopen inbound links. Deze ruilhandel wordt door Google negatief gewaardeerd. Frankwatching schreef een inspirerend artikel Linkbuilding: 7 inspirerende voorbeelden van HEMA, Moz & Tripadvisor

    Soms verwijst een inbound link naar een pagina op uw website die inmiddels door u verwijderd is (actie is verlopen / artikel is niet meer relevant). Zorg er dus voor dat u de 404 pagina van uw website op orde heeft.

  • Samenwerken met andere organisaties

    Een goede manier om hyperlinks te verkrijgen is het gastbloggen op andere websites of het deelnemen aan een forum. Samenwerken met andere organisaties en een hyperlink naar elkaars website opnemen is een goede manier om beter te scoren in de zoekmachines. Gebruik de social media buttons bij artikelen die u schrijft zodat lezers de inhoud kunnen delen. Hoe meer men 'over u 'praat' hoe beter u gaat 'ranken'.